? جایزه گرمی Grammy Awards

 

جایزه گرمی Grammy Awards

 

 

 

معرفی جایزه گرمی Grammy Awards :

 

جایزهٔ گِرَمی (به انگلیسی: Grammy Awards) (در اصل: جایزهٔ گرامافون) یا گرمی نام جایزه‌ای افتخاری است توسط آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط، که برای تشخیص دستاوردهای برجسته‌ای که به‌طور عمده در صنعت موسیقی زبان انگلیسی رخ داده اهدا می‌شود.

جایزه گرمی در دنیای موسیقی را معادل جایزه ی اسکار در دنیای سینما و جایزه امی در دنیای تلویزیون می دانند.

اولین مراسم گرمی در ۴ مه ۱۹۵۹ برگزار گردید. نشان جایزه یک تندیس طلایی دست‌ ساز گرامافون است که توسط بیلینگز آرت ورکز ساخته شد.

 

جایزه گرمی Grammy Awards

 

مراسم جایزهٔ گرمی دارای «چهار جایزهٔ اصلی» است که سبک‌بندی نشده‌اند:

 

آلبوم سال: به خواننده و تهیه‌کننده یک آلبوم اهدا می‌شود.
ضبط سال: به خواننده و تهیه‌کنندهٔ یک آهنگ اهدا می‌شود.
ترانهٔ سال: به ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز یک آهنگ اهدا می‌شود.
بهترین هنرمند جدید: به بهترین هنرمندی که برای اولین بار در صنعت موسیقی اثری از خود به صورت رسمی منتشر می‌کند تعلق می‌گیرد.

این مراسم دارای ۵ جایزهٔ ویژه است:

جایزهٔ اسطوره: به هنرمند زنده‌ای که دارای تأثیر و نفوذ قابل توجه بر صنعت موسیقی باشد اهدا می‌شود.
یک عمر دستاورد هنری: به هنرمندی که در طول عمر هنری خود، دستاوردهای قابل توجهی داشته‌است.
جایزهٔ امنا
جایزه تالار مشاهیر گرمی
بهترین هنرمند موزیکار سال

 

 

برندگان جایزه گرمی موسیقی:

 

جایزه گرمی Grammy Awards

 

در میان خوانندگان مرد سر گئورگ سلتی ۳۱ بار برنده ی جایزه ی گرمی شده و از این لحاظ رکورددار است. از دیگر خوانندگان مرد مشهور که بیشترین جوایز گرمی را به دست آورده اند می توان به کانیه وست و جی زی ۲۱ بار و مایکل جکسون ۲۰ بار اشاره کرد.

از بین خوانندگان زن آلیسون کراوس ۲۷ بار برنده ی جایزه ی گرمی شده و از این لحاظ رکورددار است. از دیگر خوانندگان زن مشهور که بیشترین جوایز گرمی را به دست آورده اند می توان به بیانسه ۲۲ بار و ادل ۱۸ بار و آلیشیا کیز ۱۵ بار اشاره کرد.

در گروه های موسیقی گروه U2 توانسته ۲۲ بار برنده ی جایزه ی گرمی شود و از این لحاظ رکورددار است. از دیگر گروه های مشهور که بیشترین جوایز گرمی را به دست آورده اند می توان به گروه بیتلز ۹ بار، متالیکا ۸ بار و کولد پلی ۷ بار اشاره کرد.

 

جایزه گرمی Grammy Awards

 

جوایز لاتین گرمی:

جایزه لاتین گرمی رویدادی است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ پخش شد و در آن جوایز در بخش های مختلف موسیقی به هنرمندان اسپانیایی زبان اهدا می شود.

ایرانیانی که به «گرمی» راه یافتند.

 

 

ایرانیانی که به «گرمی» راه یافتند:

کیهان کلهر در صدر فهرست ایرانیانی قرار گرفته که در این جایزه نامزده شده‌اند. او در سال‌های ٢٠٠٢، ٢٠٠٣، ٢٠٠۵ و ٢٠٠٩ نامزد این جایزه شده است. شاید معروف‌ترین نامزدی‌اش هم برگردد به نوای کمانچه در موسیقی متن فیلم «جوانی بدون جوانی» فرانسیس فورد کاپولا.

آلبوم‌های «فریاد» و «بی تو به سر نمی‌شود» که در سال‌های ٢٠٠٣ و ٢٠٠۵ نامزد دریافت جایزه گرمی شدند، کاری مشترک بودند که محمدرضا شجریان، همایون و حسین علیزاده در آن همراه بودند. هر چند حسین علیزاده خود در ‌سال ٢٠٠٧ با آلبوم «به تماشای آب‌های سپید» نامزد دریافت سه جایزه گرمی شد.

سال ٢٠٠٧ آلبوم «شور رومی» کار مشترک شهرام و حافظ ناظری نیز از نامزدهای این جایزه بود.

علی شیرازی‌نیا و شهرام طیبی هم دو موزیسین ایرانی-آمریکایی هستند که در مقام تنظیم‌کننده با دست‌اندرکاران آلبومی به نام Deep Dish همکاری داشتند. این آلبوم در ‌سال ٢٠٠٢ موفق به دریافت جایزه گرمی شد.

بهزاد رنجبران هم در‌ سال ٢٠٠۶ به خاطره سه‌گانه خود (پرشین تریولوژی) نامزد دریافت جایزه گرمی شد.

همچنین ‌علی پیامی، آهنگساز ایرانی برای همکاری با ستاره‌هایی همچون تیلور سوئیفت، الی گولدینگ و ویکند، نامزد سه جایزه اصلی گرمی شد. نام پیامی در شاخه‌های بهترین ضبط ‌سال (در کنار ویکند)، بهترین آلبوم‌ سال (به دلیل مشارکت در ساخت قطعات آلبوم‌های ١٩٨٩ سوئیفت و زیبایی در پس دیوانگی ویکند) و بهترین ترانه ‌سال که برای رسانه تصویری ساخته شده (در کنار الی گولدینگ) برده شده بود.

ایلیا سلمانزاده ایرانی دیگری بود که برای همکاری با ویکند در ترانه «مرا دوست داشته باش همان‌طور که داری» در رشته بهترین ترانه سال نامزد گرمی شد.

 

جایزه گرمی Grammy Awards